دکترجلال الدین سلطان کاشفی


تحصیلات

  • آغاز فراگیری طراحی و نقاشی، تهران، ۱۳۳۶ش.
  • دیپلم، هنرستان هنر های زیبا، رشته مینیاتور، تهران، ۱۳۴۲ش.
  • لیسانس، آکادمی هنرهای زیبا (Akademie fur Angewandte Kunst) رشته نقاشی و گرافیک، اطریش، وین، ۱۹۷۰م/۱۳۴۹ش
  • دو فوق لیسانس افتخاری از مدرسه عالی و ملی هنر های زیبا- رشته نقاشی و چاپ دستی، فرانسه، پاریس، ۱۹۷۲م/۱۳۵۱ش.
  • Ecole Nationale Superieure des Beaux- Art
  • فوق لیسانس تخصصی، دانشگاه پاریس ۱، پانتئون – سورین Université de Paris1, Pantheon – Sorbonne
  • رشته زیبایی شناسی، عنوان پایان نامه: سیر تکامل نقاشی معاصر ایران، فرانسه، پاریس، ۱/ ۱۶/ ۱۹۷۳م /۱۳۵۲ش.

متولد ۱۳۲۳ – تهران بیوگرافی حاضر، شامل تحصیلات، دریافت گواهی نامه های آموزشی، اشتغال، عضویت در مجامع علمی ونشریات معتبر داخلی، سردبیری، برنامه ریزی برای ایجاد رشته ای جدید، مدیریت در نگارخانه، دانشگاه هنر و انجمن هنرهای تجسمی، اجرای آثار هنری و به کارگیری سبک و تکنیکهای گوناگون، در دوره های مختلف (از سال ۱۳۳۶ تا کنون) برپایی نمایشگاه های گروهی و انفرادی در موزه و گالری های داخلی و خارجی، نکوداشت اینجانب در خانه هنرمندان ایران، انعکاس آثار در کاتالوگ نمایشگاه های داخلی و خارجی، مجلات، روزنامه های صدا و سیما، دریافت جوایز، دیپلم افتخار، لوح های سپاس و تقدیر، سخنرانیها، راهنمایی، مشاوره، داوری تعدادی از پایان نامه های کارشناسی، کارشناسی ارشد، رساله دکتری، نوشتن چند کتاب، مقالات علمی – ترویجی و علمی- پژوهشی خلاصه مقالات، داوری کتاب و مقالات نویسندگان ایرانی، آشنایی به زبان های آلمانی، فرانسوی، انگلیسی و اشاره به نام استادانی که در ایران، اطریش و فرانسه در خدمتشان به تلمذ و فراگیری هنر پرداخته ام.


 دریافت گواهی نامه های آموزشی از دانشگاه هنر و پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات

  • سه گواهی نامه آموزشی از رادیو تلویزیون فرانسه Societe francaise de production et de creations audiovisuals در رشته کارگردانی مستند، ویدئو فیکس، دکوراسیون و صحنه آرایی، پاریس، ۱۹۷۲م/۱۳۵۱ش الی ۱۹۷۴م/۱۳۵۳ش.
  • دکتری، دانشگاه پاریس ۱، پانتئون – سوربن رشته زیبایی شناسی، عنوان رساله: پیدایش و تحول گراوورسازی (چاپ دستی در ایران، از ۳۵۰۰ق.م تا به امروز، در دو جلد: شامل ۱۰۱۱ صفحه، فرانسه، پاریس ۸/ ۲/ ۱۹۷۹م/۱۳۵۸ش.
  •  گواهی نامه کارگاه آموزش ارتقای توانمندی های پژوهشگران ( Ms-office ) دانشگاه هنر، ۱۳۸۱ش. ۲- ۲-گواهی نامه کارگاه روش تحقیق دانشگاه هنر ، ۱۳۸۲۳۱ ش.
  • گواهی نامه کارگاه طراحی صفحات” web” به کمک نرم افزار “Imaje Ready”دانشگاه هنر، ۱۳۸۳
  •  گواهی نامه کارگاه آموزشی طراحی و ترسیم به کمک نرم افزار Corel Draw” دانشگاه هنر ، ۱۳۸۳
  • گواهی نامه کارگاه آموزشی ” مبانی نظری نشانه شناسی هنر ” دانشگاه هنر ، ۱۳۸۳
  •  گواهی نامه کارگاه آموزشی ” آشنایی با شیوه های نقد ادبی دانشگاه هنر، ۱۳۸۳
  •  گواهی نامه کارگاه آشنایی با پایگاههای علمی و شیوه های استناد در نگارشهای علمی دانشگاه هنر، ۱۳۸۸
  •  گواهی نامه کارگاه آموزشی آشنایی با اصول و مبانی پژوهش های کیفی” تهران، پژوهشگاه علوم و فناوری، ۱۳۹۰
  • گواهی نامه کارگاه آشنایی با نرم افزار تحلیلی داده های کیفی( Nvivo)” پژوهشگاه علوم و فناوری، ۱۳۹۰
  •  گواهی نامه آشنایی با کار گاه شیوه های تولید و چاپ مقاله های علمی در مجله های ISI “تهران، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ۱۳۹۰
  •  گواهی نامه آشنایی با نحوه داوری مقالات علمی – پژوهشی و علمی – ترویجی “تهران، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات، ۱۳۹۰
  • گواهی نامه کارگاه آموزشی ” آشنایی با نگارش مقالات علمی – پژوهشی و علمی – ترویجی برای نشریات فارسی زبان” تهران، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات، ۱۳۹۰
  •  گواهی نامه کار گاه ” اصول تعلیم و تربیت اسلامی”، تهران، دانشگاهنر ، ۱۳۹۲
  •  گواهی نامه کارگاه آموزشی سیستم جامع پژوهش (نرم افزار گلستان) جهت افزایش توانمندی های تخصصی در سال ۱۳۹۶، تهران، دانشگاه هنر، ۱۳۹۷

اشتغال

  • صدا و سیما (به عنوان محقق و نویسنده فیلمهای هنری و تاریخی و ساخت دو قسمت از سریال به نام (با آثار هنرمندان بزرگ آشنا شویم) ۱۳۵۸ش.
  •  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرکز امور سینمایی، ( اداره کل تولید فیلم و عکس ) فعال به عنوان مسئول تهیه فیلمهای مستند و سرپرست بخش تحقیقات امور سینمایی ( تحقیق در مورد معضل تکدی در ایران ) تهران ۱۳۵۹ش.
  •  کارشناس آموزش هنرهای تجسمی و طراحی و کارگردانی فیلم انیمیشن ، از جمله فیلم مرگ اهریمن (با توجه به جنگ ایران و عراق ) تهران ، از ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۳ش.
  • صدا و سیما: همکاری با گروه هنر و ادب شبکه دوم سیما (در برنامه جنگ هنر هفته) به عنوان محقق و نویسنده ، تهران از ۱۳۶۳ تا ۱۳۶۴ش.
  •  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کل پژوهش و آموزش هنری (فعالیت در فرهنگ سرای نیاوران) به عنوان عضو هیأت تحریریه فصلنامه هنر از ۱۳۶۴ تا ۱۳۶۸ش.
  •   تأسیس آموزشگاه آزاد هنر های تجسمی و تدریس هنر نقاشی در تهران، شهرک اکباتان ، فعالیت از ۱۳۶۴ تا ۱۳۸۰ش.
  •  مدیر نگارخانه سپهری، فعالیت از ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۱ش.
  • تدریس تئوری و عملی هنرهای تجسمی ( تاریخ و تحلیل هنر» در فرهنگسرای نیاوران ( مرکز آموزش هنر ) دانشگاه الزهرا، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه تهران دانشکده هنر های زیبا )، تهران از ۱۳۶۴ تا ۱۳۶۹ش. ۹- عضو هیأت علمی دانشگاه هنر تهران (در مرتبه استاد یاری ) تدریس دروس فوق الذکر وچاپ دستی، از ۱۳۶۹ تا ۱۳۸۰ش.
  • تدریس در دانشگاه هنر اصفهان از ۱۳۶۹ تا ۱۳۸۳ و ۱۳۸۷ش.
  •  تدریس در موسسه آموزش عالی سوره(واحد شیراز( از ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۱
  •  عضو هیأت علمی دانشگاه هنر (در مرتبه دانشیاری) و تدریس در تهران و اصفهان، از ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۵
  •  عضو هیأت علمی دانشگاه هنر تهران در مرتبه استادی) از تاریخ ۱۳۹۵
  • عضویت در مجامع علمی
  •  عضو مرکز تحقیقات دانشگاه سورتین، در زمینه زیبایی شناسی هنر های اسلامی، پاریس، ۱۹۷۶م/ ۱۳۵۵ش.
  •  عضو جامعه هنرمندان فرانسه در موزه گراند پاله، پاریس، ۱۹۷۷م /۱۳۵۶ش.
  • عضو شورای برنامه ریزی دفتر تحقیقات و مطالعات هنری در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ۱۳۶۸ تا ۱۳۶۹ش.
  • عضو کمیسیون بررسی موارد خاص دانشجویان، دانشگاه هنر، از ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۴ش.
  • عضو کمیته علمی هم اندیشی هنر تطبیقی (فرهنگستان هنر) تهران، از /۱۳۸۳
  •  عضو شورای ارزشیابی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (به عنوان نماینده دانشگاه هنر) تهران، ۱۳۸۶ش. ۷- عضو شورای پژوهشی دانشکده هنرهای تجسمی در دانشگاه هنر، تهران ، ۱۳۸۷ش.
  •  عضو شورای علمی هم اندیشی چند صدایی در هنر ایرانی (فرهنگستان هنر ) تهران، ۱۳۸۷ش
  • عضو هیئت موسس در انجمن علمی- پژوهشی هنرهای تجسمی ایران ، از ۱۳۸۷ش تا کنون
  •  عضو هیأت مدیره ی انجمن علمی- پژوهشی هنر های تجسمی ایران از ۹۰
  •  عضو گروه پژوهشی هنر تطبیقی (خانه هنرمندان ایران ) از ۱۳۹۰
  •  عضو کمیته هنر های تجسمی شورای برنامه ریزی آموزش عالی از ۱۳۹۰
  •  عضو گروه هیات ممیزه در دانشگاه هنر تهران، از تاریخ ۷/ ۲۹/ ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۴ش.
  •  عضو گروه تخصصی معماری و هنر در پانزدهمین جشنواره جوان خوارزمی، تهران، سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران، ۱۳۹۲
  •  عضو کمیته علمی – تخصصی هنرهای تجسمی در دانشگاه جامع علمی کاربردی، تهران، از ۱۳۹۴
  •  عضو کارگروه بررسی توانایی علمی متقاضیان جذب هیات علمی در دانشگاه هنر، رشته نقاشی، شهریور ۱۳۹۵ش
  •   عضو گروه هیات ممیزه در دانشگاه هنر تهران، از تاریخ ۱۳۹۶/ ۲ / ۱ ش تا کنون.

عضو هیأت تحریه در نشریات معتبر داخلی

  •  عضو هیأت تحریریه فصلنامه هنر، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فعالیت در فرهنگ سرای نیاوران) از ۱۳۶۴ تا ۱۳۶۸ش.
  •  عضو هیأت تحریریه هنر تامه ( فصلنامه علمی – پژوهشی دانشگاه هنر تهران از ۱۳۷۵ تا۱۳۷۸ش.
  • عضو هیأت تحریریه نشریه ایران آذین، تهران از ۱۳۸۷ش تاکنون
  •   عضو هیأت تحریریه فصلنامه پژوهشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری، تهران از تاریخ ۱۳۸۸
  •  عضو هیأت تحریریه نشریه تخصصی بیناب” از تاریخ ۱۳۸۸ش تا کنون
  •  عضو هیأت تحریریه دو فصلنامه ی علمی- پژوهشی “نامه هنر دانشگاه هنر ، تهران از مرداد ۱۳۷۸ش تا کنون.
  • عضو هیأت تحریریه دو فصلنامه علمی – ترویجی” پژوهش هنر دانشگاه هنر اصفهان، از ۱۳۸۹ ش تاکنون
  •  عضو هیأت تحریریه دو فصلنامه ی علمی- پژوهشی مطالعات تطبیقی هتر (دانشگاه هنر اصفهان ) از ۱۳۹۰/ ۸ / ۲ ش تا کنون
  •   عضو هیات تحریریه دو فصلنامه مطالعات هنر های تجسمی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، دانشکده هنر و معماری از بهار ۱۳۹۰
  •  عضو هیأت تحریریه نشریه علمی هنر و فن دانشکده هنر در دانشگاه مازندران، از تاریخ ۱۳۹۳
  •  عضو هیأت تحریریه دو فصلنامه ی علمی- پژوهشی “مبانی نظری هنرهای تجسمی ایران” از تاریخ ۱۳۹۵
  •  عضو هیأت تحریریه نشریه علمی – ترویجی جلوه هنر، تهران، دانشگاه الزهرا، از تاریخ ۱۰/ ۱۳۹۸
  •  عضو هیأت تحریریه فصلنامه علمی فردوس هنر( متعلق به مؤسسه آموزش عالی فردوس در مشهد) بر مبنای صدورحکم
  •  عضو هیأت تحریریه فصلنامه علمی فردوس هنر( متعلق به مؤسسه آموزش عالی فردوس در مشهد بر مبنای صدورحکم شماره ۷۴۴الف/۹۹، از تاریخ ۴ / ۷/ ۱۳۹۹ش تاکنون

طراحی و برنامه ریزی در دانشگاه هنر تهران

  • طراحی و ساخت دستگاه آکواتینت “Aquayint” (صمغ پاش) در ایران، جهت استفاده ی صحیح از شیوه یاد شده در کارگاه چاپ دستی دانشگاه هنر تهران، به سال ۱۳۷۶ش.
  • طراح دروس تئوری و عملی برای ایجاد رشته چاپ دستی، مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، در دانشگاه هنر، ۱۳۹۰ش.
  • مدیر نگارخانه سپهری، فعالیت از ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۱ش.
  • مدیر گروه کارشناسی ارشد پژوهش هنر در دانشگاه هنر، تهران، از ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۵ش.
  •  مدیر مسئول برگزاری نمایشگاه های هنرهای تجسمی در انجمن هنر های تجسمی ایران، از ۹۰

برگزاری کارگاه آموزشی در دانشگاه هنر تهران

  • برگزاری کارگاه آموزشی (workshop) آشنایی دانشجویان با کاربرد شیوه های کلو فن (Colophony) نمک (Salt) شکر (Sugar و یا به عبارتی دیگر لیفت گراوند ( Lift – Ground ) در چاپ دستی ( این آموزش به مناسبت هفته پژو هش در دانشگاه هنر، از تاریخ ۲۲ آذر الی ۹ دیماه ۱۳۹۰ ش شکل می گیرد).
  • داور آثار هنری در موزه هنرهای معاصر اصفهان و انجمن علمی – پژهشی هنرهای تجسمی ایران
  • داور آثار هنرهای تجسمی در سومین نمایشگاه سالیانه نقاشی، موزه هنرهای معاصر اصفهان، ۱۳۸۳ش.
  • داور اولین نمایشگاه گروهی اساتید دانشگاه ها در انجمن علمی- پژوهشی هنرهای تجسمی ایران ٣
  • داور دومین نمایشگاه گروهی اساتید و دانشجویان دانشگاه ها در انجمن علمی- پژوهشی هنر های تجسمی ایران. اجرای آثار هنری از سال ۱۳۳۶ ش تاکنون –
  • اجرای بیش از ۲۵۰ اثر، در زمینه هنر طراحی، نگارگری، نقاشی و حکاکی (چاپ دستی) با به کارگیری تکنیک های گوناگون، از سال ۱۳۳۶ش تاکنون (ر.ک: به فولدر شماره ۲ که شامل مجموعه تصاویر آثار اینجانب می باشد).
  • برگزاری ۵۵ نمایشگاه گروهی در ایران، اطریش و فرانسه – هنرستان هنر های زیبا، تهران، ۱۳۴۰ ، ۱۳۴۱ و ۱۳۴۲ش.
  • آکادمی هنر های زیبا (Academi des Angevande Kunst) وین، ۱۹۶۸م/ ۱۳۴۷ش و ۱۹۷۰م/ ۱۳۴۹ش. – موزه گراند پاله (Grand Palais) سالن پائیزی (Le Salon d ‘ automne ) پاریس، ۱۹۷۲م/۱۳۵۱ش. – موزه آزادی تهران، ۱۹۷۴م/ ۱۳۵۳ش.
  • موزه نگراند پاله (Grand Palais) سالن هنرمندان فرانسه (Le Salon des Artistes Francais) پاریس، ۱۹۷۵م ۱۳۵۴ش، ۱۹۷۷م/ ۱۳۵۶ش، ۱۹۷۸م/ ۱۳۵۷ش.
  • موزه هنرهای معاصر ( سالن شماره ۶) تهران ، ۱۳۶۳ش.
  • تأتر شهر ( ارسال اثر، از موزه هنرهای معاصر تهران ، ۱۳۶۳ش.
  • فرهنگسرای نیاوران، تهران، ۱۳۶۴ش.
  • موزه هنری کرمان ( ارسال اثر از موزه هنرهای معاصر تهران ) کرمان، ۱۳۶۷ش.
  • دانشگاه آزاد اسلامی ( به مناسبت نمایشگاه اساتید ) تهران، ۱۳۶۷ش.
  • نگارخانه تهران ( به مناسبت نمایشگاه اساتید ) تهران، ۱۳۶۹ش. –
  • نمایشگاه بین المللی، غرفه نگارخانه سپهری، تهران، ۱۳۷۰ش.
  • فرهنگسرای خاوران ( به مناسبت افتتاح فرهنگسرا ) تهران، ۱۳۷۰ش.
  • موزه هنرهای معاصر ( به مناسبت دومین ، تا چهارمین نمایشگاه دو سالانه نقاشی ایران) تهران، ۱۳۷۲، ۱۳۷۴ و ۱۳۷۶ش.
  • نگارخانه هنر ( نمایشگاه اساتید، به مناسبت هفته پژوهش ) دانشگاه هنر، تهران، ۱۳۷۶ش.
  • موزه هنرهای معاصر ( به مناسبت اولین نمایشگاه بین المللی دو سالانه نقاشی جهان اسلام) تهران، ۱۳۷۹ش.
  • فرهنگسرای خاوران ( به مناسبت افتتاح فرهنگسرا ) تهران، ۱۳۷۰ش.
  • موزه هنرهای معاصر ( به مناسبت دومین ، تا چهارمین نمایشگاه دو سالانه نقاشی ایران، تهران، ۱۳۷۲، ۱۳۷۴ و ۱۳۷۶ش.
  • نگارخانه هنر ( نمایشگاه اساتید، به مناسبت هفته پژوهش ) دانشگاه هنر، تهران، ۱۳۷۶ش.
  • موزه هنرهای معاصر ( به مناسبت اولین نمایشگاه بین المللی دو سالانه نقاشی جهان اسلام) تهران، ۱۳۷۹ش.
  • گالری برگ ( سالن شماره ۲، به مناسبت چهارمین نمایشگاه طراحان معاصر ایران ) تهران، ۱۳۷۹ش.
  • نگارخانه هنر ( به مناسبت هفته پژوهش ) دانشگاه هنر ، تهران ، ۱۳۸۰ش.
  • موزه هنرهای معاصر اصفهان ( به مناسبت دومین نمایشگاه اساتید دانشگاه هنر اصفهان ) اصفهان، ۱۳۸۰ش.
  • موزه هنرهای معاصر ( به مناسبت دومین نمایشگاه بین المللی دو سالانه نقاشی جهان اسلام ) تهران، ۱۳۸۱ش. –
  • گالری برگ ( سالن شماره ۳، به مناسبت دومین نمایشگاه استادان و دانشجویان دانشگاه هنر) تهران، ۱۳۸۲ش.
  • موزه هنرهای معاصر اصفهان ( به مناسبت سومین نماشگاه سالیانه نقاشان معاصر اصفهان) ۱۳۸۲ش.
  • گالری برگ ( سالن شماره ۳، به مناسبت سومین نمایشگاه استادان و دانشجویان دانشگاه هنر تهران، ۱۳۸۳ش.
  • مرکز فرهنگی – هنری صبا (به مناسبت سومین و چهارمین دوسالانه بین المللی نقاشی جهان اسلام ) تهران، ۱۳۸۳ و ۱۳۸۵ش.
  • مرکز فرهنگی – هنری صبا (به مناسبت همایش و نمایشگاه بین المللی طبیعت در هنر شرق) تهران، ۱۳۸۴ش.
  • مؤسسه فرهنگی – هنری صبا با همکاری موزه هنرهای معاصر ( به مناسبت هفتمین دوسالانه ملی نقاشی معاصر ایران ) تهران ، ۲۳ بهمن تا ۲۹ اسفند ماه ۱۳۸۶ش.
  • مؤسسه فرهنگی – هنری صبا (برگزاری نمایشگاهی از آثار هنرمندان منتخب نگارخانه های ایران :
  • مؤسسه فرهنگی – هنری صبا و نگارخانه هنر دانشگاه هنر تهران، ۸۷
  • نگارخانه دانشگاه هنر (برگزاری نمایشگاهی از آثار استادان دانشگاه ) تهران، ۸۷
  • موزه هنرهای معاصر ، نمایشگاه آثار نقاشی (منتخبی از آثار مدرسین دانشکده های هنر) تهران، ۸ مهر ماه ۸۷ لغایت ۲۰ آبان ماه ۱۳۸۷ش.
  • گالری قام ، نمایشگاه آثار نقاشی ( برگزاری اولین جشنواره هنرهای تجسمی، با عنوان رنگ مهریاتی ) تهران، ۲
  • مجتمع فرهنگی و سینمایی پردیس ، نمایشگاه آثار نقاشی، تهران ، ۱۳۸۸ش.
  • نگارخانه امروز نمایشگاه گروهی اعضای هیات علمی دانشگاه هنر ، در رشته نقاشی) تهران از ۲۹ آبان تا ۴ آذر ماه ۱۳۸۸
  • موزه هنرهای معاصر، دومین و سومین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر، نمایشگاه آثار نقاشی، تهران از ۱۲ | بهمن تا ۱۲ اسفند ۱۳۸۸ش و ۱۳۸۹ش.
  • نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم (مصلی تهران) ۱۳۹۰ش.
  • مؤسسه فرهنگی – هنری صبا (هشتمین نمایشگاه دو سالانه نقاشی ایران، ۸ / الى… دی ماه ۱۳۹۰ش
  • نگار خانه دیپلماتیک اکو (نمایشگاه گروهی نقاشی با عنوان آفرینش) تهران، ۱۶/- الی ۲۷ دی ماه ۱۳۹۰ش.
  • خانه هنرمندان ایران نمایشگاه نقاشی به مناسبت فرا رسیدن سالروز تأسیس انجمن هنرمندان نقاش ایران) تهران، ۲۰ الى ۲۹ دی ماه ۱۳۹۰ش.
  • موزه هنرهای معاصر، چهارمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر، نمایشگاه آثار نقاشی، تهران از ۱۰ بهمن تا ۱۲ اسفند ۱۳۹۰ش.
  • نگارخانه کمال الدین بهزاد (به مناسبت نمایشگاه گروهی نقاشی استادان و دانشجویان) تهران
  • مؤسسه فرهنگی – هنری صبا ( به مناسبت تشکیل بازار نقاشی تهران ) ۲۱/ الى ۱۳۹۱/ ۲ / ۳۱ ش.
  • مؤسسه فرهنگی – هنری صبا (به مناسبت نمایشگاه چاپ دستی امروز ) ۳/ ۹/ الی ۱۳۹۱/ ۴ / ۱ ش.
  • موزه معاصر فلسطین، نمایشگاه نقاشی ( به مناسبت عاشورا) تهران، ۸ آذر الى ۷ دی ماه ۱۳۹۱ش.
  • خانه هنرمندان ایران، سالن میرمیران، نمایشگاه طراحی، تهران، ۱۶ الی ۲۰ اردیبهشت ماه ۱۳۹۲ش.
  • فرهنگسرای ابن سینا، نمایشگاه آثار عکس و نقاشی (توسط حلقه هنر تطبیقی ایران) تهران، ۹ الی ۱۵ اسفند ۱۳۹۳ش.
  • گالری پرسام ( به مناسبت افتتاح کالری، نمایش آثار نقاشی سه نسل) تهران، ۴ الی ۱۴ دی ماه ۱۴۹۴ش.
  • گالری بهارین (به مناسبت افتتاحیه گالری، نمایش آثار نقاشی) تهران، ۲۳ آذر ماه الی ۱۵ دیماه ۱۳۹۷ش.

برگزاری ۱۶ نمایشگاه انفرادی در ایران، اطریش و فرانسه – گالری بین المللی ، وین، ۱۹۶۷م) ۱۳۴۶ش.

  • خانه ایران ، وین، ۱۹۶۹م/ ۱۳۴۸ش.
  • خانه ایران ، پاریس، ۱۹۷۰م/ ۱۳۴۹ش.
  • گالری یوزار، پاریس ، ۱۹۷۱م ۱۳۵۰ش. – مرکز فرهنگی پارلی (۲)، فرانسه، ۱۹۷۳م/ ۱۳۵۲ش.
  • کانون بین المللی هنرهای زیبا ، تهران، ۱۳۵۴ش.
  • نگارخانه سپهری ، تهران ، ۱۳۶۹ و ۱۳۷۲ش. – گالری کلاسیک، اصفهان، مهر ماه ۱۳۸۳ش.
  • فرهنگسرای آیینه، اراک، آبان ماه ۱۳۸۳ش.
  • گالری برگ، تهران، آذر ماه ۱۳۸۳ش.
  • گالری هفت ثمر، تهران، مهرماه ۱۳۸۴ش. – گالری سیحون، تهران، ۲۹ مهر الی ۴ آبان ماه ۱۳۸۵ش.
  • گالری طراحان آزاد، تهران، اردیبهشت ۱۳۸۶ش.
  • نگارخانه دی ، تهران ، آذر ماه ۱۳۸۶ش.
  • گالری ۲۶ مروری بر آثار اینجانب، تهران، جمعه ۱۰ الی چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ش.

نکوداشت اینجانب در خانه هنرمندان ایران و همزمان، برگزاری نمایشگاه آثارم در دو نگارخانه آن

خانه هنرمندان ایران، برگزاری نمایشگاه به عنوان مروری بر آثار اینجانب ( طراحی، نگار گری، نقاشی و چاپ دستی) به مناسبت نکوداشت حقیر و سخنرانی اساتید دانشگاه در سالن استاد جلیل شهناز و همزمان افتتاح نمایشگاه آثارم در نگارخانه های تامی و بهار، تهران، ۹ الی ۱۶ آذرماه ۱۳۹۱ش

انعکاس فعالیت های علمی و هنری در کاتالوگ نمایشگاه ها ، مجلات. روزنامه های داخلی و خارجی، صدا و سیما که مربوط به سالهای ۱۹۷۲م /۱۳۵۱ش تا کنون می باشد.

  •  نام دو اثر (نقاشی و چاپ دستی اینجانب – جهت معرفی به جامعه اروپایی در کاتالوگ نمایشگاه سالن پائیزی که از تاریخ ۳۱ اکتبر الى ۲۷ نوامبر ۱۹۷۲م در موزه گراند باله بر پا می گردد در صفحه ۱۰۶ شماره ۷۹۱ وصفحه ۱۳۰ شماره ۱۱۳۳) همین کاتالوگ به چاپ رسیده است، در این نمایشگاه آثار هنرمندان مد و مانند مارک شاگال، ناتالی گونجاروا، واسیلی کاندینسکی، میشل لاریونف، نیکولا دو استال، وان دونگن و بسیاری دیگر نیز به نمایش در می آید
  •  نام یک اثر نقاشی اینجانب – جهت معرفی به جامعه اروپایی در کاتالوگ نمایشگاه انجمن هنرمندان فرانسوی که از تاریخ ۸ الى ۲۷ آوریل ۱۹۷۵م در موزه گراند باله برپا می گردد در صفحه ۲۷۴) به چاپ رسیده و در صفحه (۱۲۲) همین کاتالوگ به تصویر در آمده است
  •  نام سه اثرطراحی، دواثر نقاشی وسه اثر چاپ دستی اینجانب جهت معرفی به جامعه اروپایی در کاتالوگ نمایشگاه انجمن هنرمندان فرانسوی که از تاریخ ۱۴ آوریل الى ۱۲می ۱۹۷۷م در موزه گراندپاله بر پا می گردد (در صفحه ۲۶۸ و ۳۰۹) به چاپ رسیده است. در این نمایشگاه آثار هنرمندان مدعو مانند برنارد بوفه (Bernard Buffet) و برنارد لورژو (Bernard Lonjou) نیز به نمایش در آمده است
  •  نام شش اثر نقاشی و یک اثر چاپ دستی اینجانب – جهت معرفی به جامعه اروپایی – در کاتالوگ نمایشگاه انجمن هنرمندان فرانسوی که از تاریخ ۲۴ آوریل الى ۲۲ می۱۹۷۸م در موزه گراند باله بر پا می گردد در صفحه ۲۷/ ۶ و ۳۴۴) به چاپ رسیده و در صفحه ۲۱۷) به تسویر درآمده است. در این نمایشگاه آثار هنرمندان مدعو مانند رنه ماگریت (René Magritte | ) بل لوو (Paul Delvalux ) فلیکس لابیس (Felix Labisse) و گیس پیر دومینیک (Giess Pierre Dominique) نیز به نمایش در آمده است
  •  ایرار، شماره ۴۱۰۶-۱۲ صفحه ۸، ۵ بهمن ۱۳۸۱ش ۶
  •  صدا و سیما : ضبط برنامه تلویزیونی، «خانواده» با عنوان : زیر باران باید رفت » پخش در تهران، بهمن ماه ۱۳۸۱ش
  • جام جم، شماره ۱۲۸۸، صفحه ۲ (ویژه) ۱۴ آبان ماه ۱۳۸۳ش
  •  تندیس، شماره ۴۱، تهران، ۱۵ دی ماه ۱۳۸۳ش
  •  صدا و سیما، گفتگو با شبکه خبر ( به مناسبت افتتاحیه سومین دوسالانه بین الملی نقاشی جهان اسلام ) ۱۹ بهمن ماه ۱۳۸۳ش
  •  نشریه ایران آذین، شماره ۴۹، صفحه ۴۸ تا الهاء تهران، فروردین ۱۳۸۴ش
  • همراه، سال دوم، فرهنگ و ادب شماره ۵۲، ص ۴، کرمان، ۲۷ مهر ماه ۱۳۸۴ش.
  •  صدا و سیما، برنامه مهاجر، جهت پخش در برنامه گلستانه، گفتگو با مدیر هنری شبکه ۴ در موزه هنرهای معاصر (به مناسبت افتتاحیه مجموعه آثار ایرانی موزه هنر های معاصر تهران ، آذر ماه ۱۳۸۴ش.
  •  گفتگو با تندیس، زیر عنوان: آمیزش هنر نقاشی فیگوراتیو با فضای انتزاعی (به مناسبت برگزاری نمایشگاه نقاشی و چاپ دستی در گالری سیحون) شماره ۸۶، ص ۸، تهران، ۱۶ آبان ماه ۱۳۸۵ش
  •  خبرگزاری دانشجویان ایران ، ایسنا( ISNA) سرویس فرهنگ و هنر – هنرهای تجسمی ، خبر شماره ۸۶۴۲۹۶، ص۱ / ۱، ۳ / ۲، ۲ / ۱، ۳ / ۳ ( بمناسبت شرکت در دومین نمایشگاه بزرگ حراج کریستی در کشورهای اسلامی (دبی) و فروش یک اثر تقاسی) تهران، ۱۳۸۵/ ۱۱ / ۱ ش۔
  •  رادیو فرهنگ، برنامه هفت اقلیم، گفتگو در باب چاپهای دستی امروز ایران به مناسبت نمایشگاه در گالری طراحان آزاد ، اردیبهشت ماه ۱۳۸۶ش۔
  • کتاب هفته در باب کتاب تا شقایق هست … شماره ۱۰۶، ۱۹ آبان ماه ۱۳۸۶ش.
  •  صدا و سیما، برنامه در شهر، گفتگو درباره آثار رامراند ( به مناسبت برگزاری نمایشگاه رامبراند در گالری صا ) خرداد ماه۱۳۸۶
  • خبرگزاری فارس: اعلام تشکیل نمایشگاه در نگارخانه دی و انتشار کتاب تا شقایق هست … آبان ماه ۱۳۸۶ش.
  •  صدا و سیما گفتگو با برنامه اتاق آبی (به مناسبت نمایشگاه نقاشی اساتید دانشگاه هنر)، تهران.
  •  روزنامه اعتماد : زیر عنوان : «نقاشی سهراب همان کلام شاعرانه اوست» (به مناسبت سالگرد تولد سهراب، شاعر و نقاش معاصر تهران ، شماره ۱۷۸۷ – ۱۵ مهر ماه ۱۳۸۷ش
  •  روزنامه کارگزاران، زیر عنوان «سهراب نقاش کلام » ، شماره ۱، ۶۲۰ آبان ماه ۱۳۸۷ش.
  • صدا و سیما –برنامه صبح و آموزش مجسمه سازی و تماسی با این برنامه در بیست جلسه تشتعلیم داده بود که از آبان ماه ۱۳۸۷ تا ۸۷/ ۱۲ / ۲۶ ادامه داشته است.
  •  تندیس، شماره ۲۲۹، ص۲۶ و ۲۷ (زندگینامه هنرمندان معاصر ایران، تهران، ۱۰ مرداد ماه ۱۳۹۱ ش۔
  •  خبر نامه الکترونیک انجمن علمی – پژوهشی هنر های تجسمی ایران (با عنوان نمایشگاه منتخب آثار نقاشی و گراوور سازی به مناسبت نکوداشت اینجانب) سال دوم، شماره ۵، پائیز ۱۳۹۱ش۔
  •  مکعب، نشریه بین المللی هنره دو هفته نامه تختی ( موفقیت سهراب در به کار گیری رویکردش به جهان) تهران، سال سوم، شماره ۳۰ آبان ماه ۱۳۹۲، ح ۱۳ و ۱۴
  •  خبر گزاری هنر آنلاین (از حجاری روی سنگ تا هنتر چاپ / نگاهی به کتاب “تاریخ و تکنیک چاپ دستی مقدماتی و پیشرفته” نوشته جلال الدین سلطان کاشفی) کد خبر: ۱۴۹۱۴۲ – ۱۳۶۹/ ۳ / ۲۶ ش۔

دریافت جوایز: دیپلم افتخار و لوح های سپاس و تقدیر

  •  در بافت دیپلم افتخار : MENTION HONORABLE ) در رشته نقاشی از انجمن هنرمندان فرانسه ( به مناسبت شرکت در سالن ۱۹۷۷م) موزه گراند باله، پاریس، ۱۹۷۷م [۱۳۵۶ش
  •  برنده جایزه بلین دوله (Belindole) و دولا اونگ (de la Hoge) در رشته حکاکی ( چاپ های دستی و دریافت آن از انجمن هنرمندان فرانسه (Societe des Artistes Francais) به مناسبت شرکت در نمایشگاه ، موزه گراند پاله (Grand Palais) پاریس، ۱۹۷۷م ۱۳۵۶ش
  •  انتخاب یک اثر با عنوان (الله اکبر) از مجموعه آثار اینجانب توسط کارشناسان موزه هنرهای معاصر و تحویل آن به گنجینه موزه ( به مناسبت برگزاری نمایشگاه نقاشی در سالن شماره ۶ أن موزه). این اثر توسط معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خریداری و در آرشیو موزه هنرهای معاصر نگهداری می شود، تهران، ۱۳۶۳ش.
  •  لوح تقدیر، به مناسبت شرکت در دومین نمایشگاه تخصصی صادراتی نقاشی و مینیاتور، در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران، ۱ تا ۳ تیرماه، ۱۳۷۲ش. ۵
  •  لوح تقدیر، به مناسبت شرکت در دومین نمایشگاه دو سالانه نقاشی ایران، دیماه ۱۳۷۲ش۔
  •  لوح تقدیر، به مناسبت شرکت در سمینار توسعه فرهنگی، تهران، ۱۳۷۳ش. ۷
  •  لوح سپاس از نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، تهران، ۱۳۷۳ش.
  •  لوح تقدیر، به مناسبت شرکت در چهارمین نمایشگاه دو سالانه نقاشی ایران، موزه هنرهای معاصر، تهران، ۱۳۷۶ش.
  •  لوح تقدیر، به مناسبت شرکت در دومین نمایشگاه اساتید دانشگاه هنر اصفهان، ۱۳۸۰ش.
  •  لوح تقدیر به مناسبت شرکت در بزرگداشت هفته پژوهش (دانشگاه هنر) ۲۴ الی ۳۰ آذر ماه ۱۳۸۰ش
  •  تقدیر نامه از هیأت ممیزه مرکزی و مسئولین دانشگاه هنر تهران، ۱۳۸۱ش
  •  تقدیر نامه از انجمن هنرمندان نقاش اصفهان در برگزاری سومین نمایشگاه سالانه نقاشی معاصر اصفهان )۱۳۸۲ش.
  •  تقدیر نامه از انجمن هنرمندان نقاش اصفهان به مناسبت داوری آثار نقاشی) ۱۳۸۳ش۔
  •  لوح سپاس ( به مناسبت شرکت در همایش سلطان محمد ) تهران، فرهنگستان هنر، ۱۳۸۴ش.
  •  لوح سپاس ( به مناسبت شرکت در همایش منطقه ای هنر و اشتغال ) دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اسلامشهر، ۱۳۸۴ش.
  •  لوح تقدیر به مناسبت شرکت و سخنرانی در بزرگداشت هفته پژوهش در دانشگاه آزاد اسلامی ،واحد کرمانشاه، ۱۳۸۸ش۔
  •  لوح سپاس (به مناسبت شرکت در دومین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر از ۱۲ بهمن تا ۱۲ اسفند ۱۳۸۸ش۔
  •  لوح سپاس ( به مناسبت شرکت در سومین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر، از ۱۲ بهمن تا ۱۲ اسفند ۱۳۸۹ش۔
  •  لوح تقدیر از نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری (به مناسبت ارایه یک اثر نقاشی به آستان مقدس حضرت علی (ع) (تذر امیر، با موضوعیت علی (ع) ) ۱۳۹۰ش
  •  لوح سپاس، به مناسبت شرکت در نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، تهران، ۱۳۹۰ش
  •  لوح تقدیر، به مناسبت شرکت در هشتمین نمایشگاه دو سالانه ملی نقاشی ایران، تهران، ۱۳۹۰
  •  لوح تقدیر، به مناسبت شرکت در نگارخانه فرهنگی – هنری دیپلماتیک اکو، ۱۳۹۰ش
  •  لوح سپاس، به مناسبت شرکت در چهارمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر، از ۱۰ تا ۱۲ بهمن ماه، ۱۳۹۰ش
  • لوح تقدیر به مناسبت برگزاری نمایشگاه و نکوداشت اینجانب در خانه هنرمندان ایران، تهران، ۹/ آذرماه ۱۳۹۱ش.
  •  لوح سپاس به همان مناسبت از انجمن علمی پژوهش های ایران، تهران، ۹/ آذر ماه ۱۳۹۱ش
  •  لوح تقدیر به همان مناسبت از انجمن علمی – پژوهشی دختر های تجسمی ایران، تهران، ۹/ آذرماه ۱۳۹۱ش
  •  لوح تقدیر و یاد بود به مناسبت پژوهش در آثار دیده نشده سهراب سپهری، شاعر و نقاش معاصر ایران که به صورت کتاب به سال ۱۳۸۶ش انتشار می یابد و همزمان سخنرانی و بازگو کردن آن که در سومین کنگره بین المللی صدای پای آب) شکل می گیرد، تهران، ۱۳۹۲ش۔
  •  تقدیر نامه به مناسبت شرکت و سخنرانی در چهارمین همایش ملی مبانی نظری هنرهای تجسمی با رویکرد تاریخ نگاری ایران در سه دهه اخیر) که در تاریخ ۴ و ۵ اسفند ماه در انجمن برگزار شد، تهران، ۱۳۹۵
  •  لوح تقدیر به مناسبت دریافت مرتبه استادی که توسط هیات ممیزه در دانشگاه هنر تهران تایید می گردد و از طریق رئیس دانشگاه هنر به اینجانب اعطا می شود. تهران، ۱۳۹۶/ ۲ / ۱۰ ش

سخنرانی ها در مجامع علمی – هنری

  •  ” هنر و پژوهش ” به مناسبت هفته پژوهش، تهران، دانشگاه هنر، ۱۳۷۹ش.
  •  نگاهی به واقع گرایی و واقع گریزی در آثار سلطان محمد ( به مناسبت ” همایش بین المللی سلطان محمد؛ نگارگر مکتب تبریز برگزاری همایش: فرهنگستان هنر ، تهران ، تالار وحدت و تبریز، تالار دانشگاه (درج در معراج خبال ( نشریه روزانه همایش بین المللی سلطان محمد) – شماره ۳//۲۲) اردیبهشت ماه ۱۳۸۴ش.
  •  تأثیر نیروی تخیل و تجسم در هنر نقاشی شرق (به مناسبت تشست علمی در محل هنر پژوهی نقش جهان و چاپ خلاصه مقاله در مجموعه چکیده مقالات فرهنگستان هنر، تهران، ۱۷ بهمن ماه ۱۳۸۵ش.
  •  نگاه شاعرانه سهراب بر پهنه بوم نقاشی، در کانون اندیشه جوان سپهری، کاشان، ۱۳۸۷ش.
  •  بررسی ابعاد و عناصر چند وجهی در سبک کوبیسم و ارتباط آن با چند صدایی در موسیقی ، سالن سینما تیک (به مناسبت برگزاری نمایش” در مؤسسه فرهنگی – هنری سبا) : تهران ۱۳۸۷/ ۱۲ / ۱۱ ش.
  •  نقش نمادین آب در حجاریهای طاق بستان به مناسبت برگزاری همایش مطالعات تطبیقی هنر در دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمانشاه، ۱۳۸۸
  •  نگاهی به تاریخ و تکنیکهای چاپ دستی (گراوور سازی در غرب و همزمان اجرای Work Shap در کارگاه چاپ دستی دانشگاه ( به مناسبت هفته پژوعش ) تهران دانشگاه هتر، ۲۲ / آذر ماه ۱۳۹۰ش
  •  بررسی مبانی نظری هنر های تجسمی در سی سال اخیر(بعد از انقلاب اسلامی) تهران، دانشگاه الزهرا، سالن آمفی تئاتر دانشکده ی تر، ۱۳۹۰/ ۱۰ / ۵ ش
  •  سخنرانی در صدا و سیما (به مناسبت برگزاری نمایشگاه گروهی چاپ های دستی در مؤسسه ی فرهنگی – هنری صباء تهران، ۱۳۹۱ش
  •  سخنرانی در سومین کنگره بین المللی صدای پای آب (به مناسبت بزرگداشت و تولد سهراب) تهران،

مقالات منتشر شده در نشریات معتبر داخلی (برابر با مقالات علمی – ترویجی) ١

  •  مذهب و زیبایی شناسی هنرهای تجسمی، فصلتامه یختر، شماره هشتم، بهار – تابستان ۱۳۶۴، ص ۱۲ تا ۳۹
  •  زیبایی شناسی هنر های تجسمی اسلامی و هنر غرب، فصلنامه هنر، شماره نهم، پائیز ۱۳۶۴، ص ۱۰ تا ۳۷
  • مینیاتورهای ایرانی و هنر انتزاعی، فصلنامه هتر، شماره دهم، زمستان بهار ۱۳۶۵ ،ص ۲۲ تا ۶۳
  • مینیاتورهای معاصر ایران، فصلنامه هتر، شماره یازدهم، تابستان ۱۳۶۵، ص ۸۸ تا ۱۳۷ –
  •  نقاشیهای معاصر ایران، فصلنامه هنر، شماره دوازدهم، پائیز ۱۳۶۵، ص ۶۶ تا ۱۱۵
  • روند سپکهای نو در نگارگری ایران، فصلنامه هنر ، شماره سیزدهم عزمستان ۱۳۶۵ – بهار ۱۳۶۶، ص ۲۲۲ تا ۲۷۷
  •  تلفیق ناصر همگن در کالبد شکل و رنگ، فصلنامه دختر، شماره پانزدهم، بهار ۱۳۶۷، ص ۴۶ تا ۱۲۹
  • تجلی انگاره های سنتی در تار و پود نگاره های نوین، فصلنامه تر، شماره شانزدهم، تابستان – پائیز ۱۳۶۷، ص ۱۳۸ تا ۱۶۹ ۹
  •  نگاهی اجمالی به هنر حکاکی ایران، فصلنامه دختر، شماره هفدهم، بهار – تابستان ۱۳۶۸، ص ۱۳۶ تا ۱۵۳ ۱۰- فانتاستیک رئالیسم، فصلنام هنر، شماره هیجدهم، زمستان ۱۳۶۸ – بهار ۱۳۶۹، ص ۹۲ تا ۱۱۷
  •  آبستره امپرسیونیسم، فصلنامه مهمتر، شماره نوزدهم ، تابستان – پائیز ۱۳۶۹، ص ۶۸ تا ۹۱ ۱۲- نقش زمان و مکان در وادی هنر، فصلنامه هتر، شماره بیستم، تابستان ۱۳۷۰ ، ص ۷۶ تا ۹۱
  •  هویت و هنر معاصر، نقش، انتشارات موزه هنر های معاصر ، شماره ۲، ۱۳۷۲، ص۸ مقاله منتشر شده در نشریه فرهنگستان هنر (برابر با مقالات علمی – پژوهشی)
  • مطالعه تطبیقی آثار جودی شیکاگو و عکاسی های آذر امدادی با تأثیر پذیری از شام واپسین داوینچی، پژوهشنامه فرهنگستان هنر، سال اول، دوره دوم، شماره ۳، ص ۵۷ الی ۷۶، پائیز ۱۳۹۸ش

مقالات منتشر شده در نشریات علمی – ترویجی داخلی

  •  جایگاه قدسی آب در نقش برجسته و تندیسه های طاق بستان، دوفصلنامه علمی – ترویجی، جلوه هنر، تهرانف دانشگاه الزهراء شماره ۸، پائیز و زمستان ۱۳۹۱، ص ۲۹ الی ۴۱
  • رمز گشایی معانی عرفانی رنگ در نگاره هایی از هفت گنبد (براساس آراء حکیمان اسلامی) فصلنامه علمی ترویجی نگارینه هنر اسلامی، شماره چهارم، زمستان ۱۳۹۳، صص ۴۲ الی ۵۴ ( به عنوان نویسنده مسئول، مشترک با دانشجو)
  •  نگاهی به وجه اساطیری – آئینی شیر و گاو در دو نسخه از کلیله و دمنه ( دوره ایلخانی و تیموری) فصلنامه علمی – ترویجی، جلوه هنر، دانشگاه الزهرا (س) دوره جدید، شماره ۱۴، پائیز و زمستان ۱۳۹۴، صص ۱۷ الی ۲۴ ( به عنوان نویسنده مسئول، مشترک با دانشجو)

مقالات منتشر شده در نشریات علمی – پژوهشی داخلی

  •  زیبایی در اسارت کاخ هزار توی تفکر، فصلنامه علمی- پژوهشی ( هترتامد) شماره صفر، بهار ۱۳۷۷ش، ص ۱۴ تا ۲۳.
  •  نگاهی اجمالی به هنر نقاشی هند و اندیشه های عرفانی آن، فصلنامه علمی – پژوهشی دانشگاه هتر هترتامه)، شماره ۲، بهار ۱۳۷۸ش ص ۱۴ تا ۲۵
  •  هنر نقاشی معاصر هند و اندیشه های نوگرا ، فصلنامه علمی- پژوهشی (شتر نامه شماره ۵ زمستان ۱۳۷۸ش ص ۳۵ تا ۴۷. (برای نوشتن این دو مقاله سفر تحقیقاتی به هندوستان انجام شده است).
  •  بررسی عناصر چند وجهی در سبک کوبیسم و ارتباط آن با چند صدایی در موسیقی، فصلنامه علمی- پژوهشی دانشگاه هنر – نامه هنرهای تجسمی و کاربردی ) تهران، شماره ۴ ، پاییز و زمستان ۱۳۸۸ش، ص ۵۱ تا ۶۱
  •  مرلو پوننی و شکل واره تن، دو فصلنامه علمی – پژوهشی( نامه هنرهای تجسمی و کاربردی) تهران، دانشگاه هنر، شماره ۷، بهار و تابستان ۱۳۹۰ ص ص الى ۱۸ (به عنوان مشاور هدایت دانشجو را بر عهده داشتم)
  •  به کار گیری دیدگاه های اجتماعی در آثار سلطان محمد نگارگر ( با استفاده از اصول و قواعد هنر اسلامی) فصلنامه علمی – پژوهشی نگره، تهران، دانشگاه شاهد، شماره ۲۶، تابستان ۱۳۹۲ش، صص ۲ الی ۱۷,
  •  بررسی عنصر تخیل و تجسم از منظر هگل و ژیلبر دوران و بازتاب آن در نگارگری ایران، دوفصلنامه علمی پژوهشی نامد هنر های تجسمی و کاربردی، تهران، دانشگاه هنر، شماره ۱۲، پائیز و زمستان ۱۳۹۲ش، صص ۴۷ الی ۶۳
  •  مطالعه تطبیقی ساختار بحری ماسک های آفریقایی و تقاب در آثار جیمز انسور، دوفصلنامه علمی – پژوهشی، مطالعات تطبیقی هنر، دانشگاه هنر اصفهان، سال چهارمریا، شماره هشتم، پائیز و زمستان ۱۳۹۳ش، صص ۱۵ الی ۳۰
  •  نگاهی به آثار زدیسلاو بکسیسکی در عالم دیستوپیا ( با تأکید بر عالم سورئالیسم و فانتاستیک رئالیسم) فصلنامه علمی – پژوهشی کیمیای هنر، سال چهارم، شماره ۱۶، پائیز ۱۳۹۴ش، ص ۷۱ إلى ۸۹
  •  مقایسه نقاشی های برج بابل با نگاره هایی از کمال الدین بهزاد و صحیفه بانو، جهت یافتن شباهت ها و تفاوت های دوفصلنامه علمی- پژوهشی مطالعات تطبیقی هنر، دانشگاه هنر اصفهان، سال هفتم، شماره سیزدهم، بهار و تابستان ۱۳۹۶ش. صص ۹۳ الی ۱۱۲ (چکیده انگلیسی، ص ۷)
  •  بررسی ساختار بصری آثار موسوم به شام واپسین و تأثیرپذیری آن از پارودی، دو فصلنامه علمی- پژوهشی مبانی نظری هنر های تجسمی، سال دوم، شماره چهارم، پائیز – زمستان ۱۳۹۶ش، ص ۳۳ الی ۵۲
  •  بررسی تأثیرات روان بالایی در موسیقی و ادبیات نمایشی و بازتاب آن در نقاشی و گراوور سازی تمرب، دوفصلنامه علمی – پژوهشی، نامه هنرهای نمایشی و موسیقی، تهران، دانشگاه هنر، شماره ۱۶، بهار – تابستان ۱۳۹۷ش، صص ۱۱۳ الی ۱۳۳
  •  بررسی ساختار بصری آثار ناتمام در هنر نقاشی و مجسمه سازی غرب، نویسندگان: فرزانه تاک، دانشجوی دکتری در دانشگاه آزاد اسلامی واینجانب، دو فصلنامه علمی- پژوهشی مبانی نظری هنر های تجسمی، وابسته به انجمن علمی هنر های تجسمی ایران، سال دوم، شماره ۲، دوره ۴، پائیز و زمستان ۱۳۹۸ش، صص ۵ الی ۲۲.
  • زیبایی شناسی نور در قلمرو سبک تریسیم، دو فصلنامه علمی- پژوهشی هنرهای تجسمی، وابسته به انجمن علمی هنر های تجسمی ایران، سال سوم، شماره نهم، بهار و تابستان ۱۳۹۹، صص۴ الی ۲۰

مقالات علمی – پژوهشی در دست انتشار

  • واقع گرایی روح انگیزدر هنر نقاشی و چاپ دستی با تأکید بر کالبدی تجسمی (مکتب وین: از ۱۹۴۶ الی ۲۰۱۶م).
  •   امپرسیونیسم انتزاعی در هنر نقاشی و چاپ دستی با تأکید بر تاشیسم و فضایی اینفرمل (مکتب نوین پاریس: از ۱۹۴۱م تا به امروز)

خلاصه مقالات منتشر شده در نشریات داخلی

  •  نگاهی به واقع گرایی و واقع گریزی در آثار سلطان محمد (نگارگر مکتب تبریز) فرهنگستان هنر، ۱۳۸۴ش.
  •  تأثیر نیروی تخیل و تجسم در هنر نقاشی شرق، فرهنگستان هتر، ۱۳۸۵ش.
  •  نگاه شاعرانه سهراب پر پهنه بوم نقاشی، فرهنگستان هنر، ۱۳۸۷ش.
  •  بررسی ابعاد و عنا صر چند وجهی در سبک کوبیسم و اتباط آن با چند صدایی در موسیقی، فرهنگستان هنر، ۱۳۸۷ش.
  •  تقش نما دین آب در نجاریهای طاق بستان، فرهنگستان هنر، ۱۳۸۸ش

مجموعه مقالات منتشر شده به صورت کتاب

  •  بررسی عناصر چند وجهی در سبک کوبیسم و ارتباط آن با چند دایی در موسیقی: “گفتگومندی در ادبیات و هنر مجموعه مقالات نقدهای ادبی – هنری) فصل چهارم: گفتگومندی در هنرهای تجسمی، انتشارات سخن، چاپ اول: ۱۳۹۰ش، ص ، ۳۰۱ الی ۳۲۴
  •  نگاهی اجمالی به آثار استاد احمد اسفندیاری (از پیشگامان هنر نقاشی معاصر ایران، کتاب مجموعه مقالات: بزرگداشت پیشکسوتان نقاشی معاصر ایران) ویژه نامه به مناسبت برگزاری نکوداشت استادان: احمد اسفندیاری، محمود جوادی پور و منصوره ی حسینی در خانه ی هنرمندان ایران، تهران، انتشارات فرهنگستان هنر، ۱۳۹۲/ ۲ / ۲۲ ش
  •  انتشار مقاله ای به مناسبت بزرگداشت فعالیت های هنری و پژوهشی دکتر حبیب الله آیت اللهی، درج مقاله در ویژه نامه به مناسبت ( عضو پیوستۀ فرهنگستان هنر و پیشکسوت هنر های تجسمی، دی ماه ۱۳۹۲ش.
  •  نقش نمادین آب در حجاری های طاق بستان، مجموعه مقالات نقدهای ادبی- هنری) تهران، ، انتشارات سخن، چاپ اول، ۱۳۹۲ش، ص ۱۰۹ الی ۱۲۳.

کتب منتشر شده

  •  طرحهای اسلامی (هندسی) پژوهشی در باب هنر اسلامی و ساختمان مهندسی آن، متن کتاب توسط اینجانب نوشته شده است و تصاویر کتاب جمع آوری شده توسط “ج بورگوان” تهران، انتشارات کارگاه هنر و انتشارات فرهنگ، چاپ اول، ۱۳۶۲ش، این کتاب از ۱۳۶۲ش تا کنون ۸ بار تجدید چاپ شده است
  •  تا شقایق هست … (سهراب در گلک طبیعت و نجوای گلها) نگاهی به آثار دیده نشده سهراب، انتشارات فرهنگستان هنر، چاپ اول: تابستان ۱۳۸۶ش، از چاپ های بعدی این کتاب دیگر اطلاعی در دست نمی باشد.
  •  چاپ دستی مقدماتی و پیشرفته ز تاریخ و تکنیک) شامل تکنیک هایی مانند زیلو گرافی، کالکوگرافی، لیتوگرافی، سری گرافی و غیره در ۵۳۸ صفحه، تهران، با همکاری انتشارات دانشگاه هنر و انتشارات علمی- فرهنگی (فرانکلین سابق) چاپ نخست در ۰۰۰ اتسخد، زمستان ۱۳۹۸ش

فعالیت به عنوان استاد راهنما، مشاور و داور پایان نامه های کارشناسی، کارشناسی ارشد و رساله دکتری

  • داور کتاب های هنری و مقالات علمی – پژوهشی، علمی- ترویجی و طرح های پژوهشی از آغاز سال ۱۳۶۹ش تا کنون به کارگیری سبک و تکنیک های گوناگون در آثار هنری خویش، متعلق به دوره های مختلف، از ۱۳۳۶ تا کنون
  • اولین دوره: توجه به طبیعت گرایی – از سال ۱۳۳۶ الی ۱۳۳۸، از ۱۳ تا ۱۵ سالگی، آشنایی با آبرنگ، ایران، تهران
  • دومین دوره: گرایش به نگارگری – از سال ۱۳۳۹ الى ۱۳۴۲ از ۱۵ الی ۱۸ سالگی، آشنایی با گواش و آبرنگ در هنرستان هنر های زیبای پسران، ایران، تهران
  • سومین دوره: آشنایی مقدماتی با هنر انتزاعی- از سال ۱۳۴۳ الی ۱۳۴۵، از ۱۹ الی ۲۱سالگی و به کار گیری رنگهای خاکی به روی مقوا، در آکادمی دختر های زیبا، اطریش، وینا
  • چهارمین دوره: آشنایی با سبک فانتاستیک رئالیسم – از سال ۱۳۴۶ الی ۱۳۴۸ و به کار گیری رنگ روغن روی بوم و نئوپان در آکادمی هنرهای زیبا، اطریش، وین
  • پنجمین دوره: ادغام سبک فانتاستیک رئالیسم، با عناصر نگارگری، از سال ۱۳۴۷ الی ۱۳۴۹ و آشنایی با تکنیک رنگ رومن روی بوم در آکادمی هنر های زیبا، اطریش، وین
  • ششمین دوره: آشنایی با سبک امپرسیونیسم انتزاعی (نقاشی اینفرمل) از سال ۱۳۵۰ الى ۱۳۵۲، رنگ روغن روی بوم در آکادمی هنر های زیبا، بوزار، فرانسه، پاریس
  • هفتمین دوره: گرایش به سوی سبک اکسپرسیونیسم تجسمی از سال ۱۳۵۴ الی ۱۳۵۶ و به کار گیری مدادها، ماژیک ها، قلم های فلزی و مرکب ها در تهران و پاریس
  • هشتمین دوره: در هم آمیختن هنر انتزاعی و فیگوراتیو، از سال ۱۳۵۳ الى ۱۳۵۷ و به کار گیری رنگ رو تمن و آکریلیک در بوزار، فرانسه، پاریس
  • نهمین دوره: گرایش به سوی خط – نقاشی، از سال ۱۳۵۷ در بوزار، پاریس و دنبال نمودن آن با خط فارسی با نگاهی نمادین ، رنگ روغن روی بوم، ۱۳۶۳، ایران، تهران
  • دهمین دوره: بازگشت به سوی آمیزش هنر انتزاعی و فیگوراتیو، با توجه به فضای مسلط، هنر انتزاعی، میکس مدیا (رنگ روتمن و اکریلیک روی بوم) از سال ۱۳۶۰ الى ۱۳۹۰
  • یازدهمین دوره: گرایش به هنر اکسپرسیونیسم انتزاعی (نقاشی عمل و یا به عبارتی دیگر نقاشی کنشی، از ۱۳۸۱ الی ۱۳۸۳،تکنیک: میکس مدیا، ایران، تهران
  • دوازدهمین دوره بازگشت به سبک فانتاستیک رئالیسم و آمیزش آن با نگارگری ایرانی، جهت به پایان بردن اثری ناتمام که در تهران، حدود ۱۳۹۰ با به کار گیری رنگ روغن روی بوم و اکلیل های رنگی آغاز شده بود.
  • سیزدهمین دوره بازگشت به انتزاع با اشاره به ارزشهای هتر فیگوراتیو، ضمن سود جستن از برخی عناصر نگارگری ایرانی که در قالبی ناواضح ویا به عبارتی دیگر تا حدودی مبهم به کار گرفته می شود. تکنیک: میکس مدیا، تهران، ۱۳۶۹ش. همچنین به کار گیری تکنیکهای چاپ های دستی، شامل زیلو گرافی، کالکوگرافی، لیتوگرافی، سری گرافی و سرانجام اسکرین پرینتینگ، از سال ۱۳۴۳ تا کنون

سردبیری نشریه

  •  سردبیر فصلنامه علمی هنرهای سنتی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد هنرهای اسلامی – ایرانی استاد فرشچیان) تهران، از تاریخ ۱۳۹۶/ ۶ / ۲۳ تاکنون